Thaipusam, Taman Negara, Melaka, Borneo! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu Thaipusam, Taman Negara, Melaka, Borneo! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu

Thaipusam, Taman Negara, Melaka, Borneo!

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

28 Januari 2014 | Maleisië, Kuching

Thaipusam was heel bizar en indrukwekkend! Duizenden mensen komen er naartoe om een offer te maken om op die manier dichter bij god te komen. We konden over de koppen lopen, zo druk was het. Oorverdovende muziek uit de slechtste speakers ooit, maar dat lijkt niets uit te maken, als het maar hard is. Daarnaast wordt je verrast door allerlei aroma's door elkaar. Verschillende curry's die men gebruiken bij de gerechten die ze in allerlei eetstalletjes maken, de reuk van bloemen en niet te vergeten de smakelijke luchtjes van klotsende oksols en bilspleet zweet....mmm heerlijk! Zo vies gewoon, ieuwww niet te beschrijven. Aangekomen bij de Batu Caves in Kuala Lumpur staan duizenden mensen in de rij om de lange trap op te gaan naar de grot halverwege de berg. Tijdens deze toch dragen vele hindoestaanse mannen een groot zwaar ding op hun schouders en dragen dit naar boven. Omringd door familie en vrienden om hem te ondersteunen, zodat hij niet valt. Vrouwen dragen meestal een potje met bloemen en andere dingen erin op hun hoofd mee naar boven. Ook zijn er mannen die zich laten piercen. Door het gezicht of in hun rug. Aan deze piercings hangen allerlei dingen van potjes tot en met appeltjes. Ook komt het voor dat er touwen aan vast zijn gebonden waar weer een ander aan trekt! Zo bizar! Vaak zijn deze mannen in een soort trance waardoor zij eng uit hun ogen kijken. ...heel raar en onbegrijpelijk. Dat alles om dichter bij god te komen.

Na deze indrukwekkende middag relaxed gegeten bij Kuala Lumpur City Center.

De dag erna zijn we vetrokken naar Taman Negara. Onze vriend Willie eigenaar van ons guesthouse Birdnest heeft alles nog even snel voor ons geregeld!

De reis alleen was al leuk! Na een rit met een minivan moesten we overstappen in een longtail boot. Super leuk over de rivier naar ons verblijf aan de overkant van het Natuur Park Taman Negara. Diezelfde avond hebben we een night safari door de olieplantages met een jeep gedaan. Op zoek naar veschillende dieren. Whaha wat een aanfluiting was dat zeg haha maar we hebben onszelf weer bezig gehouden ;) Uit verveling zat Susanne met een italiaan te praten en ben ik op het dak van de jeep gelommen en naast de gids gaan zitten en een kketspraatje gemaakt. We hebben vele kleine ratten gezien, 2 vogeltjes, een spin, koeien, een slangetje (die van Roy is nog groter) en een luipaardkat. Lijkt heel wat, maar stelde echt niets voor.

De dag erna zijn we zelf op pad gegaan. We wilde geen trekking, maar wel naar een hangbrug. Tijdens het lopen kwamen we ook nog schattige aapjes tegen. Eenmaal bij de gangbrug bleek het niet 1, maar meerdere bruggen te zijn die van boom naar boom gingen hoog in de toppen. Canopy walk of zoiets whaha Leuk speelkwartiertje :) Besolten nog een stukje verder te gaan.....dit werd uiteindelijk een trekking van ruim 4 uur! Wel super leuk om te doen en erg afwisselend. Dat klimmen, dan dalen , dan weer een vlak stuk echt super leuk! Vooral zonder gids lekker met z'n tweeën!

Samen met andere gids (die overigens hilarisch was) naar de orang asli gegaan. Dit is een stam die daar op een ouderwetse manier leeft. Zonder medische hulp en elektriciteit. Ze hebben een old school vuurtje voor ons gemaakt en we mochten ook nog een lief troetelbeertje vermoorden met een blaaspijp.

Vanuit Taman Negara zijn we met de minivan en local bus naar Melaka gegaan. Leuk stadje met Nederlandse invloeden. Er was alleen niet zoveel te beleven.

Door naar Borneo! Aangekomen op Kuching waren we china town wel beu en besloten naar Damai te gaan. In Kuching kregen we te horen dat je alleen vanuit daar de trekking in Bako national park kon regelen en andere uitjes. Zo eigenwijs als we zijn geloofde we dat niet en wilde we graag uit de stad. Aangekomen in Damai bleek dit een goede keus! Zo mooi en zo relaxed....heerlijk :) Dezelfde dag zijn we naar het 'centrum' gelopen. Daar hebben ze een cultural village gemaakt met 7 verschillende longhouses. Leuk om te zien maar we waren een beetje moe. Daarna lekker gegeten aan het strand.

De volgende dag zijn we naar Semmogh orang utang gegaan. Super leuk om die apen te zien! Daarna door naar Anna Rais een longhouse waar nog in gewoond wordt. Een dorp op zich. Lekker gegeten met onze gids Adrian oftewel Adriaantje en de chauffeur; zijn neef José. Zij hadden niets te doen en lieten ons het dorp zien waar ze zijn opgegroeid en nog familie woont. Erg leuk. Op de terugweg nog langs een markt in Kuching gegaan om fruit in te slaan. Een leuke gezellige dag. Terug in ons luxe B&B.

De dag erna zijn we dolfijnen gaan spotten op een bootje, maar helaas geen dolfijn gezien. Wel neusaap jes, een krokodil, een adelaar en vuurvliegjes. Heerlijk gegeten bij seafood restarant, dat werd gerund door een vriendekijke gezellige duitser en zijn chineese vriendin. Super lieve bediening en heerlijk gegeten. Ja jullie lezen het goed ik heb vis gegeten. Suus is een krab te lijf gegaan met een hamer en heeft die lekker opgepeuzeld.

Nog 1x genoten van onze luxe douche en terug gegaan naar Kuching om de trekking naar Bako te regelen.

Tot zo ver de update :)

Suus is ondertussen gelukkig van de pij af. Nu is het genieten van de tientallen muggen beten....pffff we worden er gek van grrrr

Liefs en een dikke knuffel van Suus en mij! Xx

• 28 Januari 2014 - 18:59

Agatha:

Hè hè eindelijk een link van de" side waarbenjij.nu" gehad!!
    Leuk, leuk, leuk al jullie belevenissen en fotokes erbij :)
    Veelal bewolkt zo te zien !?
    Goed smeren voor de muggen meiden !!!
    Veul plezier toegewenst en zal nu met regelmaat hier ff kijken :)
    Dikke kus

• 28 Januari 2014 - 20:09

Pa En Ma:

Wat leuk weer om die verhalen te lezen.Gelukkig dat het weer goed gaat met Susanne.Hier is het relaxen. Heel veel is hier niet te beleven. De markten hier zijn niet zo fraai.Grote lappen vlees met vliegen en stinkende vissen die ter plekke worden schoongemaakt.Je lopt over de vissekoppen. Nou meiden nog heel veel plezier en tot horens.
    Xxx pa en ma.

• 29 Januari 2014 - 11:24

Femke:

hoi meiden

Leuk om te zien dat jullie lekker genieten.. Robinsons!
    Stoer van je hoor Rochel, een visje gegeten. . en nog lekker ook??
    Bij ons is het boerenkool met rookworst. Het begint serieus wat
    kouder te worden hier.
    Dus muggenbulten of sjaal&handschoenen.. keus snel gemaakt toch?
    Hopelijk nog veel indrukwekkende dingen voor jullie in het
    vooruitzicht!! Een goeie tijd nog daar.
    Tot snel. groetjes en xjes Fem