Bodh Gaya - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu Bodh Gaya - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu

Bodh Gaya

Door: Rochelle

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

06 Februari 2015 | India, Bodhgaya

Halverwege de middag zijn we aangekomen in Bodh Gaya :)

Mooi klein groen dorpje, waar vele mensen naartoe komen om net als Buddha verlichting te zoeken/krijgen.

Omdat we er toch zijn, lekker tempeltjes bezocht en mensen gekeken. De meest bezochte is wel de Mahabodhi tempel. Van ver komen mensen speciaal hier naartoe, omdat Buddha hier verlichting heeft gekregen. Dit houdt in dat je dan niet meer wordt gereïncarneerd. Om dit te bereiken moet je zonder hebzucht, frustratie, lust, boosheid enz leven. Raar dat er op deze speciale plaats dan wordt gebedeld en honden weg worden gejaagd met stokken. Rondom de tempel zitten honderden mensen te mediteren, zowel alleen op een matje als in groepen op een zeiltje. Ook zijn er vele mensen die een soort van boette doening doen doormiddel van een soort oefening uit te voeren. Vanuit staande positie met armen omhoog en handen plat tegen elkaar de lucht in, zakken de handen naar het voorhoofd en raken ze zichzelf daar even aan, dan zakken de handen naar hoogte van het hart en raken ze zichzelf even aan, ook wordt er iets zachtjes gebeden, dan zakken ze door hun knieën tot ze de grond raken en schuiven ze door naar voren tot ze op hun buik languit op het grint of een houte plank liggen, armen gestrekt en handjes heel even omhoog. Dan weer omhoog en dit soms wel honderde keren herhalen. Lijden zorgt ervoor dat je sneller verlichting krijgt of vindt....hoe je het ook wilt noemen, blijft bijzonder.

In de avond zaten we bij een chai hoekje en kwamen vele kindjes op ons af....wederom vragen ze om geld...ze blijven hangen zitten aan mijn haar...zijn leuk,lief,zielig en na zoveel nee te zeggen besluiten we ze allemaal eten te geven...yeah!!!! Noodles :) Dat is pas goed voor onze Karma ; )

Dag erna naar een ander plaatsje geweest waar Buddha na 6 jaar niet gegeten/gedronken te hebben een vrouw trof die rijst en koeienmelk gaf.....haar naam zijn we even kwijt.
Vanuit daar is hij naar de tempel gelopen waar hij verlicht werd onder de bodhi boom.

Ook nog een schooltje bezocht, zonder kinderen, want het is zaterdag. Natuurlijk willen ze geld, maar we zijn even klaar met geven.

Maar wat is het hier mooi en groen zeg!!! Door de groene velden op het platteland naar een boom die vergroeid is en vier boomstammen heeft. Geweldig mooi om te zien.

2 jonge gastjes zijn mee om alles te vertellen en te laten zien....natuurlijk. ..geld geld geld
In de dolle tuktuk rit met harde populaire indiaase muziek komen we niet meer bij en zijn we blij wanneer we weer terug zijn whaha raar volk hoor

Ook nog lekker even shoppen....afdingen is inmiddels een sport geworden whaha voor 10 roepie lopen we nog wel weg ;) het gaat ons steeds beter af, zo lullen we meer dan de helft eraf en dan nog betalen we te veel whaha maar daar gaat het niet om. Wij hebben lol zij hebben geld....ik zeg win win situatie

3 Rustige naar oo zo lekkere dagen gehad....klaar voor de 16uur duurende treinreis naar Delhi.

Daar waar onze reis 4,5week terug begon......

• 03 Maart 2015 - 11:53

Janne En Sanne...:

Hey superjuffie

Sanne:
    Heel erg leuk

• 03 Maart 2015 - 11:56

Janne & Sanne:

Er ging iets mis met de reactie

• 03 Maart 2015 - 11:58

Janne En Sanne:

We wouden er nog bij zetten dat mijn papa(jan) veel keek en je suc6 wenst ik zal je niet langer lastig vallen doeiiiii