Varansi dag 2 - Reisverslag uit Benares, India van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu Varansi dag 2 - Reisverslag uit Benares, India van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu

Varansi dag 2

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

01 Februari 2015 | India, Benares

Tijdens een goed gesprek met een amerikaan die vrij veel te vertellen had, kwamen we erachter dat India over een school beschikt waar kinderen voor zichzelf leren denken ipv het verorberen van voorgeschoteld lesmateriaal. Interessant dachten wij, laten we ernaar toe gaan dachten wij.

Tijdens het ronselen van vervoer kwamen we terecht bij een man die ons voor 2 euro wilde brengen. Op zijn fiets....
Man o man wat voelde wij ons lullig. Het was een schraal menneke die er na 1 trap al achter kwam dat het vrijwel onmogelijk was ons tientonners te vervoeren. Het hoogtepunt van onze schaamte was het moment dat hij naast zijn fiets ging lopen omdat hij het niet trok.
In deze traagheid kregen de toeschouwers ook alle gelegenheid om ons uit te lachen.
Ondertussen was ons fiets meneertje al hevig gaan zweten.
Lopen was ook te zwaar, dus of wij ook even wilden lopen. Maar natuurlijk.
Aangezien ik dacht dat het wel leuk en fijn zou zijn als ik een stukje zou fietsen nam ik het stuur in handen.
Fietsen zit bij ons in de genen!
Tenzij het een fiets uit India is met een enorme afwijking naar rechts. Dan niet!

Na heul veel zweet en vreemde blikken vanaf de zijkant eindelijk aangekomen bij het khrisna murti centre.
De man, om ons schuldgevoel af te kopen, 5 euro gegeven. De zweet was vervlogen door een glimlach. Hij kon lekker een dagje vrij nemen!

Terwijl we naar het eerste mannetje liepen om te vragen waar we moesten zijn kwamen we erachter het zondag was. En zondag is net zoals op de rest van de wereld (!!) een rustdag.....
Dat heb je met lang reizen, je raakt een beetje tijds gedesoriënteerd.
Ach we maken er maar het beste van. Gebouwtje naar binnen, wegestuurd. Of we wel over het terrein mochten lopen was onze vraag. Prima zei de man.
En zo deden we dat.
Het terrein zelf was rustig en dat was al behoorlijk genieten.
In de verte zaten drie meisjes op een bankje met een boek in het midden. Daar maar even kijken dan.
Uiteindelijk met hen een fijn en open gesprek gehad over het leven daar en ons leven in Nederland.
Vrij veel verbazing bij de meisjes; ' We dachten dat zulke dingen alleen in de films gebeuren.'
Nee, in nederland kan je uit elkaar gaan en weer opnieuw beginnen.

Al met al, met deze meiden komt het wel goed. Ze komen uit een welvarend gezin en studeerde marketing.

Tijd over dus aan de wandel. Een korte beschrijving van de wandeling:
- Lustige blikken op een vrachtwagen standplaats.
- Te voet een treinrails oversteken (zonder slagbomen enzo)
- Mensen slapend onder een brug
- Veel op de foto
- Er bestaat een heuse poep ghat (alle soorten poep van diverse soorten ras.) Poepende mensen is raar om naar te kijken.
- Véél op de foto

Nu tijd voor eten. Te brak om iets te zoeken dus lekker naar het guesthouse.
Daarna vol verlangen ons bed op gezocht maar dat verlangen bleek volkomen onterecht toen wij ons logge lichamen neerstreken op het matras van samengeperste kranten. Zo lijkt het dan.