Bako National Park, Wind cave, Fairy Cave. - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu Bako National Park, Wind cave, Fairy Cave. - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rochelle Kromdijk - WaarBenJij.nu

Bako National Park, Wind cave, Fairy Cave.

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

01 Februari 2014 | Maleisië, Kuching

In Kuching hebben we een rustig plekje gevonden buiten china town, daar waren we nu wel klaar mee. De eigenaresse heeft de trip naar Bako national park geregeld met 1 overnachting. Er was geen plaats voor de volgende dag. Besloten die dag naar de wind cave te gaan met de gezellige, spraakzame zoon van deze eigenaresse. Het begon redelijk , maar wat een saaie vent was dat zeg. We komen aan bij de vleermuizen grot en hij gaat niet eens mee. We krijgen een zaklamp in onze handen gedrukt die het af en toe wel en af en toe niet doet....uhhh ok. Daar gaan we dan. Pikke donker en honderden vleermuizen die soort van schreeuwen en rondfladderen. Gelukkig werkt de zaklamp! Suus vond de vleermuizen niet zo prettig, maar ging toch met me mee:) Via loopbruggen konden we de grot door, vochtig en stinkend naar vleermuizenpoep...ieuwww. Gelukkig hadden we de camera bij...whaha niet dus. Eenmaal buiten zijn we die ene kerel kwijt. Wij wachten, maar nergens te bekeken. Komt tie na een kwartier aangereden, met de vraag....stonden jullie al lang te wachten? Pfff wat een eikel. Maar goed wij door naar de Fairy Cave. Meer dan honderd treden verder, zijn we doorweekt van het zweet in een vochtig gat in gesteente. Wel mooi, maar we hadden het al snel gezien. Terug bij de auto was de man enigszins verbaasd dat we zo snel terug waren. Aziaten nemen vaak overal de tijd voor. Op de terugweg langs een lokale markt, kleine banaantjes gekocht en daarna door naar ons guesthouse. Nog wat rondgehangen in Kuching en de dag erna door naar Bako.

Na ons ontbijtje stond onze gids 2 dagen klaar voor ons. Zijn naam was Pongo en hij had er zin in en wij ook! Veel gelachen, maar stiekem ook uitgelachen....kortom super leuke kerel. Wel wat kinderlijk, maar dat was ook wel weer grappig. Met een bootje naar het Bako national park....maar een probleempje de bootjes vertrekken al terwijl het water nog niet ver genoeg gestegen is. Whaha hilarisch! Alle bestuurders springen uit de boot en gaan de bootjes duwen hihi Niet heel slim van ze want er zitten kleine pijlstaartroggen in het water. Regelmatig wordt er iemand gestoken. Schijnt behoorlijk zeer te doen voor een aantal uur. Samen met onze gids gingen we de boot heen en weer laten schommelen, dit schijnt te helpen om vooruit te komen in ondiep water. Het zal allemaal wel, twas iig gezellig. Aangekomen bij het park moeten wij ook dat water in....geen keus dus niet nadenken en gaan. Gelukkig zonder steken op het strand aangekomen.

Op het park hebben ze 1 vreetschuur en dat bevalt prima. Na wat rijst zijn we klaar voor de trekking. Super leuk om daar door de jungle te lopen. We lopen over wortels, rotsen, grond, gesteente dat eruit ziet als hersenen, echt super gaaf. Afwisselend met klimmen en dalen. Eind bestemming een mooi strandje waar je niet kan zwemmen, te gevaarlijk door de stroming. Was ook niet echt nodig. Door de vochtige lucht en de warmte waren we zo bezweet dat niets meer droog was...echt ik meen het, natter konden we niet meer worden. Ook de terugweg is goed verlopen :)

Daarna naar onze cabbin in the jungle. Dit is goed te doen, overal apen en zwijnen. De neusapen zijn wel erg leuk hoor!!! In de avond geen zin meer in een nachtwandeling, maar heel toevallig (natuurlijk) kwam onze Pongo uit de bosjes terwijl wij naar ons hutje liepen. Toch maar besloten even met hem mee te lopen en niet zonder resultaat. Vieze spinnen gezien en een super gave vogel!

De dag erna weer op tijd op en jawel hoor weer een trekking. Gelukkig maar een uur of misschien iets langer. Verschilllende apen gezien en een mooie groene slang.

Ons avontuur zit erop en we gaan door naar Semantan. Rustig dorpje zo'n 2 uur vanaf Kuching. Leuke vriendelijke mensen die geen toeristen gewend zijn. Ook nog naar Lundu geweest, maar daar is echt niets te beleven. Terug naar Semantan bij een resort gezeten om wifi te gebruiken dicht bij de wilde zee. Terug weer gelift wat hier gemakkelijk gaat in een klein dorp met 2 wegen whaha. Chinees Nieuwjaar was hier erg spectaculair!! Zo gezellig!! Iedereen zit thuis met vrienden en familie en het is echt uitgestorven, alles sluit vroeg en dat is het. Overdag een beetje vuurwerk en in de avond eigenlijk niets. Whaha verkeerde plaats op de verkeerde tijd denk ik...maar ja we kunnen niet alles hebben.

Vandaag terug naar het vliegveld in Kuching .. op naar Penang :)

Dikke knuffel van Suus en mij!

• 01 Februari 2014 - 14:56

Sandra:

lekker bezig dames!
    NU weer opzoek naar spanninig en avontuur dan!
    liefs uit t koude breda
    (met LL kaarten op zak!)

• 03 Februari 2014 - 22:12

Agatha:

Verhaaltje weer uit...........drukke daagjes zo!!
    Je kan idd beter vakantie hebben :)
    Geniet nog maar ff ......tot zaterdag meiden!
    Wanneer is je moeder weer thuis Rochelle ?!